Stoppen met roken

Het stoppen zelf is niet zo moeilijk, de echte opdracht zit hem in het volhouden.
De beste strategie is uiteraard nooit nog een sigaret op te steken. Als u toch opnieuw een sigaret hebt opgestoken, denk dan niet dat u gefaald hebt. Pak de draad weer op en ga door met het niet-roken. Ga na waar u in de val bent gelopen en hoe u dit in het vervolg kunt vermijden. Geef echter niet op. Het allerbelangrijkste is gemotiveerd blijven. Let vooral op de voordelen die u ervaart, en wees trots op uzelf omdat u niet meer rookt.
Tijdens de weken nadat u gestopt bent, zult u af en toe zin krijgen om te roken. Die trek, die slechts 3 tot 4 minuten duurt, moet u proberen te onderdrukken.

• drink een glas water;
• eet een stuk fruit (best geen zoetigheid, als u niet wil verzwaren);
• gebruik kauwgom;
• adem diep in;
• concentreer u op iets, verander van kamer of van activiteit;
• bel naar een vriend(in).
Vermijd het gebruik van koffie.

Tips voor lastige situaties

Sociale situaties
Sommige mensen zijn er zo gewoon aan geworden te roken tijdens losse gesprekken, op vergaderingen, op feestjes en cafébezoeken, dat het hen lastig valt die situaties niet-rokend door te komen.

Negatieve stemmingen
Rookt u wanneer u zich gespannen, verdrietig of teleurgesteld voelt? Dan moet u hier extra op uw hoede zijn. De kans dat de sigaret opnieuw zal lonken in een dergelijke stemming is heel reëel, vooral wanneer u op zo’n moment alleen thuis bent.

Alcohol
Bij veel rokers gaan alcohol en tabak hand in hand. Het drinken van alcohol roept dan ook vaak de zin in een sigaret op.

Uitgesproken positieve stemming
Sommige mensen grijpen dan weer naar tabak wanneer ze iets te vieren hebben, zoals een goede examenuitslag, een positieve uitslag van een medisch onderzoek of een uitgelaten stemming op een feest.

Behoefte aan stimulerend effect
Misschien gebruikt u sigaretten om ’s morgens wakker te worden of wanneer u zich moet concentreren. U doet dan een beroep op de stimulerende eigenschap van nicotine, die ook opwekkend schijnt te zijn bij verveling of vermoeidheid.

Wees u bewust van de moeilijkheid
Als u weet dat een situatie gevaren inhoudt, dan is dat al de helft van de oplossing. U bent dan immers dubbel op uw hoede.

Vermijd probleemsituaties
Als u weet dat een bepaalde situatie zeer moeilijk zal zijn, en u kunt die situatie omzeilen, waarom zou u dat dan niet doen? Er is helemaal niets mis met het vermijden van een mogelijk probleem. U weet trouwens dat dit vermijden van beperkte duur is, want binnen enkele weken hebt u de rookbehoefte toch onder controle.

Doe iets anders
Zit u met een slecht humeur thuis en knaagt de behoefte in een sigaret, blijf dan niet bij die negatieve pakken zitten, maar doe iets. Ga in de tuin werken, bezoek een vriend, of ga eens naar de bioscoop.

Denk uzelf rookvrij
Wanneer u uzelf hoort denken ‘ah, op eentje zal het niet komen’ of ‘nu heb ik wel een sigaret verdiend’, dan moet u even de knop omdraaien. U hebt nood aan positieve gedachten. Denk bijvoorbeeld: ‘Ik heb geen sigaret nodig om me goed te voelen’ of ‘Ik rook nu al zoveel weken niet, dat zal ik volhouden’. Zoek zo zelf ook enkele positieve gedachten.

Beloon uzelf
Wie zichzelf beloont, blijkt het langer vol te houden. Het niet-roken wordt er nog positiever door en het probleem verliest wat van zijn ernst. Een dergelijke beloning hoeft trouwens niet zo uitzonderlijk te zijn: geef uzelf een CD of een boek, of een nieuw kledingstuk of een flesje parfum. Of u kunt ook wat leuks doen: even naar de bioscoop, uit eten of eens een weekendje weg. Misschien kunt u er de gespaarde euro’s wel voor opzij leggen.
Plan die beloningen niet in een verre toekomst, maar mooi dicht bij. Of misschien bent u al blij met een complimentje. Kijk gerust in de spiegel met een trotse en blije blik, want wat u doet, verdient alle lof.

 

Bron: gezondheid.be

Tags: